zondag 12 oktober 2014

Hoe de Parijse stijl invloed heeft gehad op mijn kledingkast

Parijs staat natuurlijk bekend als stad van de mode. De stijl van de Parisiennes is dan ook één van de bekendste kledingstijlen ter wereld. Vaak wordt hun stijl omschreven als klassiek, subtiel, elegant, chique en toch eenvoudig. Je zult de Parisiennes niet snel met grote sieraden, glitters, bekende merken, logo's of grote tassen zien lopen. Alles draait om eenvoudige, subtiele accessoires. Zo ook de make-up, Parisiennes dragen vaak geen of bijna geen make-up, hoogstens wat mascara. Wel zijn ze gek op rode lippenstift, dit zie je dan ook vaak voorbij komen in het straatbeeld. 

Het viel mij op dat ik een aantal kledingstukken in mijn kast heb hangen, die in de typisch Parijse stijl zijn. Ik heb het over de Bretonse streep, chique jasjes, klassieke jurkjes, Chanel-look-a-like tasjes, subtiele sieraden, de roomwitte broek, loafers en crèmekleurige blousejes. 

1. De Bretonse streep
Oorspronkelijk afkomstig uit de havens van Bretagne, maar inmiddels niet meer weg te denken uit de modewereld. De Bretonse streep heeft de hele wereld veroverd en is verkrijgbaar in vele varianten, zoals je ook op de foto kunt zien. Dit is mijn stiekeme zwakte, als ik in de winkel iets zie met deze streep, koop ik het...

2. Chique jasjes
Handig als tussenjas, voor als het nog net te fris is om zonder jas te gaan. Vrouwelijk op een jurkje en stoer op een mooie spijkerbroek. Ook van deze jasjes zijn vele varianten te koop, ik heb zelf twee zwarte blazers, een bruin jasje met knopen voorop en een pastelkleurig jasje met rits (die ik trouwens ook in Parijs heb gekocht!)

3. Klassieke jurkjes
Wat is er nou vrouwelijker dan een paar mooie jurkjes? De Parisienne draagt een jurkje het liefst tot op de knie, met een paar mooie sandaaltjes of loafers en een mooi jasje. 

4. Het Chanel-look-a-like-tasje
De droom van iedere vrouw: een echte Chaneltas uit de officiële winkel in Parijs. Nog even verder dromen... Ik heb deze twee mooie look-a-likes op de kop weten te tikken en ben er ontzettend blij mee. Voor een gala, een feestje of een avondje uit: het perfecte tasje. Alle belangrijke dingen passen erin en er is zelfs nog ruimte voor een klein flesje parfum of een lipstick. 

5. Subtiele sieraden
De Parisiennes zul je nooit zien met oversized kettingen, te grote ringen of overdreven horloges. Alles draait om het subtiele en dat is juist wat deze stijl zo mooi maakt. Een klein gouden kettinkje, een stijlvol horloge en een paar kleine, gouden ringetjes maken de outfit van een Parisienne af.

6. De roomwitte broek
Prachtig met een shirt met Bretonse streep erop. Je zult een Parisienne vaker in een roomwitte broek zien dan in een spijkerbroek. Deze broek geeft net wat meer dat chique effect dan een 'gewone' spijkerbroek. Wat je ze overigens ook vaak ziet dragen is de zwarte pantalon. 

7. Crèmekleurige blousejes
Perfect voor de lente en zomer! Mooie blousejes van een fijne stof. Net als de Bretonse streep-items in vele soorten, kleuren en stofjes te verkrijgen. 

8. De loafers
Waarschijnlijk de meest populaire schoenen onder de vrouwelijke Parijse bevolking: de loafer. Een ballerina, maar dan net iets dichter aan de voorkant. Er bestaat ook een chiquere variant, die nog iets dichter is en bijna aandoet als herenschoen, vaak zwartgelakt. Ik ben erg blij met mijn paar! 

Natuurlijk zijn er nog veel meer items die een Parisienne draagt, en natuurlijk draagt niet elke Parisienne dit. Dit is wat voor mij de Parijse stijl inhoudt en wat ik zelf vaak heb gezien op straat in Parijs. Het leuke is juist dat wanneer je aan deze items je eigen, persoonlijke dingen toevoegt, je weer een nieuwe stijl creëert. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten