zondag 21 september 2014

Franse chansons part I

Bij de Franse cultuur hoort natuurlijk ook de muziek. Zelf ben ik een erg groot fan van Carla Bruni en Stromae. Carla Bruni vanwege haar zachte stem en haar mooie Franse uitspraak, Stromae omdat hij hit na hit scoort met zijn dansnummers. Behalve dat er een fijne beat in zijn nummers zit, zit er ook behoorlijk wat betekenis achter zijn teksten. 

Voor mij is dit het mooiste nummer van Carla Bruni en deze videoclip met paroles laat me langzaam wegdromen naar Frankrijk. Het nummer gaat erover dat ze van iemand gehoord heeft dat 'tu' (degene die ze bezingt) nog steeds van haar houdt en ze vraagt zich af of dat echt zo is. Ze is in verwarring omdat ze ooit wel iets heel moois gehad hebben en dat is nu over. Een paar mooie regels uit dit nummer:

"On me dit que nos vies ne valent pas grand chose, elles passent en un instant comme fanent les roses"
"On me dit que le destin se moque bien de nous, qu'il ne nous donne rien et qu'il nous promet tout"
"Il vous aime, c'est secret, lui dites pas que j'vous l'ai dit"


'Formidable' is een nummer van Stromae dat me ontzettend raakt door de mooie tekst. Het gaat erover dat hij de liefde van zijn leven verloren is, dat zij fantastisch (formidable) was en hij erg miserabel. Sinds gisteren is hij vrijgezel en hij heeft daar erg veel verdriet van. 

"Tu sais dans la vie y'a ni méchant ni gentil"
"Tu étais formidable, j'étais fort minable, nous étions formidables"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten